Apua kasvuun
11.3.2022 14:35

Miten annan tehtäviä oikein?

Mietin pitkään kirjoittaisinko ollenkaan tästä aiheesta. Tässä maailmanhetkessä tuntuu, että sana tehtävänanto ja käskynanto ovat punaisia vaatteita osalle ihmisistä. Kaikensortin holokratiakokeilut päätyvät ennenaikojaan epäonnistumiseen ja siksi aiheesta on mielestäni tärkeää kirjoittaa. Hyvinvoivan työpaikan yksi merkki on se, että kaikki tietävät mitä pitäisi tehdä ja mitä heiltä odotetaan. Toisin sanoen parempi johtaminen tekee työstä kaikille mieluisempaa.

Read More
19.9.2019 10:38

Miten saan ylennyksen?

Ajatus tähän kirjoitukseen lähti liikkeelle tästä twiittiketjusta, jonka tiimoilta sain muutamia suoraviestejä twitterissä. Muutama viestin lähettäneistä halusi keskustella siitä, miten urallaan pääsee eteenpäin.

Jäin miettimään asiaa ja päätin kirjoittaa aiheesta "Miten saan ylennyksen?"

Moni urallaan eteenpäin tahtova miettii tätä tyypillisesti jossain kohtaa uraansa. Tarjoan tässä kirjoituksessa oman näkemyksen asiasta ja koitan konkretisoida miten sinä voisit edetä urallasi.

Read More
4.8.2017 10:27

Yrityksen kasvustrategia - Yrityksen kasvukeinot tarkastelussa

Kaikki sitä haluaa. Kaikki siitä puhuu. Poliitikotkin sitä suorastaan vaativat. Mutta kun sitten sitä pitäisi tehdä, realiteetti on että harva sitä osaa tai siitä edes mitään tajuaa.

Read More
25.4.2013 8:30

Laatikon ulkopuolelta ajattelua

Laatikon ulkopuolelta ajattelua

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liiketoiminta etenee yleensä aalloissa. Nousukausia seuraa hiljaisemman kasvun aika, jota yleensä seuraa laskukausi. Nämä ilmiöt ovat usein sidoksissa yrityksen myymiin tuotteisiin ja palveluihin, joiden elinkaari määrittelee pitkälti sen, millä kaudella yritys elää.

Kun kovin nousukausi alkaa hiljentyä, on yrityksessä viimeistään hyvä aloittaa todellinen panostaminen uusien liiketoimintojen kehittämiselle.

Uusiutuminen on yrityksen liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta äärimmäisen tärkeää. Mikäli yritys ei kykene uusiutumaan, yleensä ensimmäinen laskukausi johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin.

Read More
27.3.2013 10:00

Yrityskulttuuri menestystekijänä

Mitä on yrityskulttuuri?

Yrityskulttuuri on määritelty Wikipediassa seuraavalla tavalla:

Yrityskulttuurilla tai organisaatiokulttuurilla viitataan yrityksen käyttäytymisnormien, arvojen, toimintatapojen ja muiden vastaavien tekijöiden muodostamaan kokonaisuuteen. Tällaisia tekijöitä voivat olla esimerkiksi tervehtiminen, puhuttelu, virallinen ja epävirallinen hierarkia, johtamistapa, kokouskäytännöt, tiedotuspolitiikka ja monet muut asiat.

Yrityskulttuuria eivät siis ole seuraavat asiat:

- Lattekoneet toimistolla

Read More
28.1.2013 10:30

Markkinoinnin trendit 2013

 

Markkinoinnin trendit 2013

Vuosi on vaihtunut jo hyvä tovi sitten ja monet markkinoinnin alalla työtä tekevät ovat listanneet omia markkinoinnin trendiennustuksia käynnistyneelle vuodelle. Ennustuksissa tulevaa on maalailtu maltillisesti ja villejä visioita on nähty vähemmän. Kari Korkiakoskelle pisteet rohkeudesta, hänen ennustuksensa olivat parasta luettavaa kaikessa rohkeudessaan.

Haluan myös itse kantaa korteni kekoon ennustuksien suhteen tällä kirjoituksella, tosin tarkastelen asiaa hieman erilaisesta näkökulmasta. Mitä markkinoinnissa odotetaan tapahtuvan, mutta todenäköisesti ei tule tapahtumaan. Lista on lyhyt, mutta pointit sitäkin tärkeämpiä.

Read More
7.1.2013 21:01

Toimitusjohtaja sosiaalisen median verkoissa

Toimitusjohtaja sosiaalisen median verkoissa

IBM:n 2012 Global CEO Study paljasti jälleen kerran mielenkiintoisia asioita toimitusjohtajien ajatusmaailmasta. Tutkimukseen haastateltiin naamatusten yli 1700 toimitusjohtajaa 64:stä eri maasta, joten voidaan puhua varsin kattavasta otoksesta.

Read More
5.11.2012 13:15

Strategian valitseminen

Matkapuhelinvalmistaja päättää tehdä matkapuhelimia kaikille eri markkinoille

Read More
31.10.2012 9:00

Johtamisen viisi prinsiippiä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Keskity tavoitetilaan

Kun kaikki työntekijät ymmärtävät (eivät siis vain tiedä, vaan ymmärtävät) yrityksen tavoitteen, liike-energia keskittyy yhteen suuntaan. Mikäli tavoite ei ole selvä kaikille, ei yritys kulje varmasti oikeaan suuntaan. Kirkasta tavoitetilaa, konkretisoi esimerkein & kommunikoi tarpeeksi usein.

Read More
10.10.2012 11:17

Tämän jälkeen, siispä tämän vuoksi

Post hoc ergo propter hoc (Tämän jälkeen, siispä tämän vuoksi) on argumentaatiovirhe, jossa tapahtumajärjestyksen oletetaan vastaavan syy-seurausketjua eli kausaliteettia. Post hoc ergo propter hoc noudattaa kaavaa:

Read More