Apua kasvuun
8.2.2021 7:30

Mitä on b2b-digimyynti

Digimyynti - mistä on kyse?

Digimyynti, verkkomyynti, etämyynti, b2b verkkokauppa jne. - digitaalisuus lyö läpi B2B-myynnissä, mutta oikean mallin löytäminen omalle yritykselle muuttuu kokoajan vaikeammaksi. Ihan kun pandemiassa ei olisi ollut vielä riittävästi haastetta, nyt viimeiset selvitykset asiakkaiden ostopreferensseistä antavat indikaatiota siitä että paluuta vanhaan ei ole.

Pyrin parhaani mukaan tässä kirjoituksessa avaamaan sitä, miten näen että myynnin todellinen digitalisoituminen tapahtuu. Kyseessä on toisaalta "ideaalimalli" (tai jopa eräänlainen kypsyysmalli), mutta on syytä huomauttaa näin etukäteen, että luonnollisesti jokaisen yrityksen pitää miettiä oma myyntimallinsa omasta kontekstistaan (markkinan maturiteetti / ostajien valmius, työvoiman kyvykkyys, kustannusrakenne jne).

[Disclaimer: Kun tässä kirjoituksessa puhun B2B-myynnistä, tarkoitan sellaista myyntiä jossa haetaan vuositasolla ennemmin satoja, kuin kymmeniä asiakkaita. Tämä rajaus siksi, että pystyt lukijana miettimään kirjoittamaani oikeasta kontekstista] 

 

Read More
8.12.2020 19:47

Verkkomyynti tulee, oletko valmis?

Konsulttiyhtiö McKinsey julkisti syksyllä kyselyn tulokset, jossa selvitettiin B2B-yritysjohtajien (sekä myynti että palveluiden hankinta) näkemyksiä ja preferenssejä palveluiden myyntiin ja ostamiseen liittyen. Tutkittava asia on tietysti itsessään jo kiinnostava, mutta entistä kiinnostavammaksi sen tekee pandemian vaikutus yritysten toimintaan ja suunnitelmiin.

Read More
24.2.2019 8:00

Haaveiletko yrittäjyydestä? Kaksi kysymystä liikeideasi testaamiseen

Yrittäjäksi lähtemisessä ehkä kuumottavimpia asioita on liikeidean valitseminen. Miten löydän sellaisen idean, joka on varmasti hyvä ja josta voi saada aikaiseksi järkevää bisnestä?

Read More
25.4.2013 8:30

Laatikon ulkopuolelta ajattelua

Laatikon ulkopuolelta ajattelua

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liiketoiminta etenee yleensä aalloissa. Nousukausia seuraa hiljaisemman kasvun aika, jota yleensä seuraa laskukausi. Nämä ilmiöt ovat usein sidoksissa yrityksen myymiin tuotteisiin ja palveluihin, joiden elinkaari määrittelee pitkälti sen, millä kaudella yritys elää.

Kun kovin nousukausi alkaa hiljentyä, on yrityksessä viimeistään hyvä aloittaa todellinen panostaminen uusien liiketoimintojen kehittämiselle.

Uusiutuminen on yrityksen liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta äärimmäisen tärkeää. Mikäli yritys ei kykene uusiutumaan, yleensä ensimmäinen laskukausi johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin.

Read More
28.1.2013 10:30

Markkinoinnin trendit 2013

 

Markkinoinnin trendit 2013

Vuosi on vaihtunut jo hyvä tovi sitten ja monet markkinoinnin alalla työtä tekevät ovat listanneet omia markkinoinnin trendiennustuksia käynnistyneelle vuodelle. Ennustuksissa tulevaa on maalailtu maltillisesti ja villejä visioita on nähty vähemmän. Kari Korkiakoskelle pisteet rohkeudesta, hänen ennustuksensa olivat parasta luettavaa kaikessa rohkeudessaan.

Haluan myös itse kantaa korteni kekoon ennustuksien suhteen tällä kirjoituksella, tosin tarkastelen asiaa hieman erilaisesta näkökulmasta. Mitä markkinoinnissa odotetaan tapahtuvan, mutta todenäköisesti ei tule tapahtumaan. Lista on lyhyt, mutta pointit sitäkin tärkeämpiä.

Read More
21.1.2013 14:13

Vihaiset linnut Audin konepellillä

Vihaiset linnut Audin konepellillä

<Nillitys> Mitä saadaan aikaiseksi kun on ylimääräistä rahaa eikä ketään suodattamassa ideoita?

No tietenkin Audin ja Angry Birdsien (Rovio) yhteistyö. Lukaise juttu läpi ja jatka tämän kirjoituksen lukemista vasta sen jälkeen.

Read More
7.1.2013 21:01

Toimitusjohtaja sosiaalisen median verkoissa

Toimitusjohtaja sosiaalisen median verkoissa

IBM:n 2012 Global CEO Study paljasti jälleen kerran mielenkiintoisia asioita toimitusjohtajien ajatusmaailmasta. Tutkimukseen haastateltiin naamatusten yli 1700 toimitusjohtajaa 64:stä eri maasta, joten voidaan puhua varsin kattavasta otoksesta.

Read More
5.11.2012 13:15

Strategian valitseminen

Matkapuhelinvalmistaja päättää tehdä matkapuhelimia kaikille eri markkinoille

Read More
12.9.2012 12:00

STAR -kehitysmalli

Malli liiketoiminnan kehittämiseen

Liiketoiminnan kehittämisestä on kirjoitettu erinäisiä teoksia maailman sivu. Valtaosa teoksista on hyvin teoriapainoitteisia ja näistä vain aniharvaa on testattu käytännössä ennen kirjoittamista. Ne, joita on testattu käytännössä, on testattu suurten amerikkalaisten yritysten päivittäisessä elämässä. Kun näitä resurssisyöppöjä kehitysmalleja yritetään soveltaa täällä Pohjolassa, törmätään usein ongelmiin.

Read More
26.8.2012 12:58

Päivän lainaus VII

Päivän lainaus tulee hieman yllättävältä taholta. Amerikkalainen pastori, kirjailija sekä puhuja John Calvin Maxwell tiivistää hyvin erinomaisen johtajan tunnuspiirteitä. Maxwellin kirjoja johtajuudesta on myyty maailmanlaajuisesti yli 19 miljoonaa kappaletta ja niitä on käännetty yli viidellekymmenelle kielelle. Kannattaa ainakin käydä kurkistamassa The 21 Indispensable Qualities of a Leader: Becoming the Person Others Will Want to Follow

Read More