Apua kasvuun
24.2.2019 8:00

Haaveiletko yrittäjyydestä? Kaksi kysymystä liikeideasi testaamiseen

Yrittäjäksi lähtemisessä ehkä kuumottavimpia asioita on liikeidean valitseminen. Miten löydän sellaisen idean, joka on varmasti hyvä ja josta voi saada aikaiseksi järkevää bisnestä?

Read More
25.4.2013 8:30

Laatikon ulkopuolelta ajattelua

 

Laatikon ulkopuolelta ajattelua

 

 

Liiketoiminta etenee yleensä aalloissa. Nousukausia seuraa hiljaisemman kasvun aika, jota yleensä seuraa laskukausi. Nämä ilmiöt ovat usein sidoksissa yrityksen myymiin tuotteisiin ja palveluihin, joiden elinkaari määrittelee pitkälti sen, millä kaudella yritys elää.

Kun kovin nousukausi alkaa hiljentyä, on yrityksessä viimeistään hyvä aloittaa todellinen panostaminen uusien liiketoimintojen kehittämiselle.

Uusiutuminen on yrityksen liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta äärimmäisen tärkeää. Mikäli yritys ei kykene uusiutumaan, yleensä ensimmäinen laskukausi johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin.

Read More
28.1.2013 10:30

Markkinoinnin trendit 2013

 

Markkinoinnin trendit 2013

Vuosi on vaihtunut jo hyvä tovi sitten ja monet markkinoinnin alalla työtä tekevät ovat listanneet omia markkinoinnin trendiennustuksia käynnistyneelle vuodelle. Ennustuksissa tulevaa on maalailtu maltillisesti ja villejä visioita on nähty vähemmän. Kari Korkiakoskelle pisteet rohkeudesta, hänen ennustuksensa olivat parasta luettavaa kaikessa rohkeudessaan.

Haluan myös itse kantaa korteni kekoon ennustuksien suhteen tällä kirjoituksella, tosin tarkastelen asiaa hieman erilaisesta näkökulmasta. Mitä markkinoinnissa odotetaan tapahtuvan, mutta todenäköisesti ei tule tapahtumaan. Lista on lyhyt, mutta pointit sitäkin tärkeämpiä.

Read More
21.1.2013 14:13

Vihaiset linnut Audin konepellillä

Vihaiset linnut Audin konepellillä

<Nillitys> Mitä saadaan aikaiseksi kun on ylimääräistä rahaa eikä ketään suodattamassa ideoita?

No tietenkin Audin ja Angry Birdsien (Rovio) yhteistyö. Lukaise juttu läpi ja jatka tämän kirjoituksen lukemista vasta sen jälkeen.

Read More
7.1.2013 21:01

Toimitusjohtaja sosiaalisen median verkoissa

Toimitusjohtaja sosiaalisen median verkoissa

IBM:n 2012 Global CEO Study paljasti jälleen kerran mielenkiintoisia asioita toimitusjohtajien ajatusmaailmasta. Tutkimukseen haastateltiin naamatusten yli 1700 toimitusjohtajaa 64:stä eri maasta, joten voidaan puhua varsin kattavasta otoksesta.

Read More
5.11.2012 13:15

Strategian valitseminen

Matkapuhelinvalmistaja päättää tehdä matkapuhelimia kaikille eri markkinoille

Read More
12.9.2012 12:00

STAR -kehitysmalli

Malli liiketoiminnan kehittämiseen

Liiketoiminnan kehittämisestä on kirjoitettu erinäisiä teoksia maailman sivu. Valtaosa teoksista on hyvin teoriapainoitteisia ja näistä vain aniharvaa on testattu käytännössä ennen kirjoittamista. Ne, joita on testattu käytännössä, on testattu suurten amerikkalaisten yritysten päivittäisessä elämässä. Kun näitä resurssisyöppöjä kehitysmalleja yritetään soveltaa täällä Pohjolassa, törmätään usein ongelmiin.

Read More
26.8.2012 12:58

Päivän lainaus VII

Päivän lainaus tulee hieman yllättävältä taholta. Amerikkalainen pastori, kirjailija sekä puhuja John Calvin Maxwell tiivistää hyvin erinomaisen johtajan tunnuspiirteitä. Maxwellin kirjoja johtajuudesta on myyty maailmanlaajuisesti yli 19 miljoonaa kappaletta ja niitä on käännetty yli viidellekymmenelle kielelle. Kannattaa ainakin käydä kurkistamassa The 21 Indispensable Qualities of a Leader: Becoming the Person Others Will Want to Follow

Read More
14.3.2012 20:42

Sankarijohtajat - totta vai tarua?

Sankarijohtajat - onko niitä edes olemassa?

Viimeistään Steve Jobsin poismenon myötä erinäisissä johtamista ja johtajia käsittelevissä keskusteluissa nousi esille termi Sankarijohtaja. Koska sankarijohtajuus, eräänlainen rock-tähteyteen verrastettavissa oleva ilmiö on noussut esille, ajattelin että asiaa voisi tarkastella hieman syvemmin.

Read More
28.2.2012 14:14

Tuumasta toimeen

“The man of thought who will not act is ineffective; the man of action who will not think is dangerous.”

- Richard Nixon

Olen aiemmin työskennellyt ruotsalaisessa yrityksessä muutaman vuoden ja tehnyt ruotsalaisten kanssa bisnestä. Ruotsalaisten bisneskulttuuria leimaa, ainakin meidän suomalaisten silmin, järjetön diskuteeraus. Stereotypia on kutakuinkin seuraava; jokaisen asian tiimoilta otetaan aina kaikki mukaan keskustelemaan ja mitään päätöksiä ei tehdä ilman että kaikki ovat samaa mieltä. Monesti tämä sitten tarkoittaa ihmisten silmissä samaa kun päättämättömyys ja tehottomuus.

Read More