Digimyynti - mistä on kyse?
Digimyynti, verkkomyynti, etämyynti, b2b verkkokauppa jne. - digitaalisuus lyö läpi B2B-myynnissä, mutta oikean mallin löytäminen omalle yritykselle muuttuu kokoajan vaikeammaksi. Ihan kun pandemiassa ei olisi ollut vielä riittävästi haastetta, nyt viimeiset selvitykset asiakkaiden ostopreferensseistä antavat indikaatiota siitä että paluuta vanhaan ei ole.
Pyrin parhaani mukaan tässä kirjoituksessa avaamaan sitä, miten näen että myynnin todellinen digitalisoituminen tapahtuu. Kyseessä on toisaalta "ideaalimalli" (tai jopa eräänlainen kypsyysmalli), mutta on syytä huomauttaa näin etukäteen, että luonnollisesti jokaisen yrityksen pitää miettiä oma myyntimallinsa omasta kontekstistaan (markkinan maturiteetti / ostajien valmius, työvoiman kyvykkyys, kustannusrakenne jne).
[Disclaimer: Kun tässä kirjoituksessa puhun B2B-myynnistä, tarkoitan sellaista myyntiä jossa haetaan vuositasolla ennemmin satoja, kuin kymmeniä asiakkaita. Tämä rajaus siksi, että pystyt lukijana miettimään kirjoittamaani oikeasta kontekstista]
Read More